Model sprzedaży za darmo. cz. 3.
Przykłady działań bazujących na modelu „za darmo” można mnożyć. Wiele z nich łączy się ze sobą, tworząc skomplikowane systemy, mające na celu wyjąć z portfeli konsumentów jak najwięcej pieniędzy. To sprzeczność, ponieważ z jednej strony dostajemy coś za darmo, a z drugiej płacimy za to, choć niekoniecznie pieniędzmi.
Form takich sprzedaży jest wiele:
- Korzystając z szeregu usług, jedna z nich jest za darmo.
- Współpracując na wyłączność dostajemy szereg prezentów.
- Otrzymujemy kupon na konkretną kwotę, pod warunkiem, że skorzystamy z niego robiąc zakupy na większą kwotę. Cel – przyciągnięcie Klienta i odciągnięcie go od oferty konkurencji.
- Kupując kilka produktów, jeden otrzymujemy gratis.
- Korzystając z oferty przez określony czas otrzymujemy darmowe przedłużenie abonamentu.
Powyższe przykłady pokazują wyraźnie, że model sprzedaży za darmo nie jest tak naprawdę darmowy. W innym wypadku nie moglibyśmy nazywać go modelem sprzedaży. Liczy się zarobek. Model ten musi przynosić zysk. Jest on jednak w różny sposób rozłożony w czasie.
Pisał o tym Chris Anderson w swojej książce o znamiennym tytule „Za darmo”, która w formie elektronicznej była dostępna dla wszystkich nieodpłatnie. Anderson nie uwzględniał w swojej pracy wielu z przytoczonych form modelu sprzedaży za darmo, takich jak np. powszechnie pojmowany gratis, jednak rozważając celowość zastosowań ceny zero warto przyjrzeć im się bliżej.
Model „za darmo” ma kilka zadań:
- zainteresować nas produktem,
- odciągnąć naszą uwagę od konkurencji,
- zadziałać w czasie, związać nas z ofertą na dłużej,
- wzbudzić nasze zadowolenie i chęć dzielenia się ofertą z innymi (to bardzo ważne, ze względu na skuteczniejszą promocję oferty, która z reguły jest dużo szersza i bogatsza, z dodatkowym modelem płatności),
- wywołać efekt uzależnienia – jeżeli oferta jest naprawdę dobra, kiedy przestanie być darmowa, konsument za nią zatęskni i zechce z niej skorzystać za opłatą.
Model „za darmo” jest silnie uzależniający, ze względu na efektywną rywalizację z konkurencją poprzez eliminację jej oferty. Model ten jest jednak coraz bardziej popularny a jego obecność oddziałuje na rynek, wprowadzając szereg zmian, mających decydujący wpływ na zachowanie konsumentów i modele biznesowe firm.